مراحل ثبت شرکت، وظایف وکیل ثبت شرکت
ثبت شرکت همانند دیگر کارهای اداری دارای روندی مرحلهای و بر اساس اصول و قواعد خاصی است. با پیشرفت تکنولوژی باعث شده روند ثبت شرکت خیلی سرعت پیدا کند. برای مثال در گذشته شما مجبور بودید برای ثبت شرکت به سازمان ثبت شرکتهای استان خود مراجعه کنید ولی هماکنون شرایطی پدید آمده شما میتوانید با ورود به سامانه ثبت شرکت ها مراحل ثبت شرکت را انجام دهید هرچند راه حلی ساده تر مقابل پای شماست، آن هم تماس با موسسه حقوقی ثبت شرکت ملل که در کمترین زمان شرکت شما را به ثبت میرسانند.
مهمترین مزایا و ضرورت های ثبت شرکت
زمانی که شما نسبت به ثبت شرکت اقدام می کنید، انجام این کار باعث خواهد شد تا کلیه فعالیت های شرکت از جمله فعالیتهای اجرایی، حقوقی و مالی جنبه قانونی پیدا کند و قابل پیگیری باشند. همچنین شما با ثبت شرکت این امکان را خواهید داشت تا کد کارگاهی دریافت کرده و تمامی پرسنل و کارمندان خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهید. زمانی که شرکت شما به ثبت می رسد مشتریان اعتماد بالاتری نسبت به برند شما پیدا می کنند و برای انجام فعالیتهای مختلف از جمله فعالیت های آنلاین مشتری به راحتی به شما اعتماد کرده و محصولات و یا خدمات شما را خریداری می نماید. زمانی که یک شرکت به ثبت می رسد این امکان را خواهد داشت تا به خوبی رشد و پیشرفت نماید و در سطح ملی و همچنین سطح بین المللی مشهور شود.
عدم ثبت شرکت چه مشکلاتی ایجاد میکند؟
در صورتی که فرایند ثبت شرکت انجام نشود میتواند خطرات و مشکلات فراوانی را برای صاحبان و سهام داران به همراه داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.
هنگامی که شما مجموعه خود را ثبت نکنید فعالیتهای انجام شده نمی تواند در چهارچوب قانون صورت بگیرد و وجه قانونی نخواهد داشت. به همین سبب بسیاری از شرکت های همکار و حتی مشتریان نمی توانند با اطمینان خاطر همکاری خود را با مجموعه مذکور ادامه دهند.
شرکتهای ثبت نشده بر اساس قانون امکان حضور در مجامع رسمی و مشارکت در مناقصهها و مزایدهها را نخواهند داشت. این موضوع می تواند منافع مالی و اجتماعی آن ها را به خطر بیندازد.
عدم ثبت شرکت می تواند مشکلاتی نظیر عدم امکان استفاده از امتیازات قانونی اشخاص حقوقی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال برخی از معافیت های مالیاتی و قانونی و یا برخی امتیازات اقتصادی که برای پیشرفت و توسعه آن ها در نظر گرفته شده است نمیتواند برای پیشرفت این گونه مجموعه ها مورد استفاده قرار گیرد.
عدم ثبت و پذیرش مسئولیتها و تعهدات از جانب شرکا از دیگر مواردی است که میتواند برای شرکتهای ثبت نشده مشکلات فراوانی ایجاد کند. هنگامی که شما مجموعهای را ثبت می کنید کلیه مسئولیتها، درصد سهم و مشارکت اعضا و تعهدات قانونی آن ها را به ثبت میرسانید و به این ترتیب در صورتی که در خصوص هر یک از موارد فوق تخطی از قانون صورت پذیرد امکان پیگیری آن در مجامع قانونی برای سایر اعضا فراهم است.
در صورتی که شرکت خود را ثبت نکنید نمیتوانید آن را قالب اعطا نمایندگی و یا حتی جذب نمایندگی برندهای بزرگ توسعه دهید. دریافت نمایندگی از مجموعههای داخلی و خارجی مستلزم ثبت شرکت و رسمیت بخشیدن به فعالیتهایی است که از سوی شما انجام می شود.
شرکت مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص؟
تفاوتی که میان شرکت های مسئولیت محدود و سهامی به طور خلاصه به سه بخش اصلی تقسیم می شوند که در ادامه به آن اشاره میکنیم.
اولین تفاوت مهم میان شرکتهای مسئولیت محدود و سهامی خاص در نوع اعطای سرمایه است به طوری که در شرکتهای مسئولیت محدود همه سرمایه به مدیرعامل تسلیم میشود و مدیرعامل اقرار به دریافت آن مینماید اما در شرکتهای سهامی خاص حداقل 35% از مبلغ سرمایه نزد بانک سپردهگذاری میشود و پس از دریافت گواهی از بانک به اداره ثبت شرکتها اراثه میشود، مابقی سهامی در دسترس در تعهد شرکاء خواهد ماند.
یکی دیگر از تفاوتهای شرکت مسئولیت محدود با سهامی خاص در این است که در شرکت مسئولیت محدود الزامی بر انتخاب بازرس وجود ندارد و کاملا اختیاریست اما در شرکتهای سهامی خاص انتخاب دو نفر به عنوان بازرس اصل و بازرس علی البدل اجباریست.
سومین تفاوتی که میان شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص وجود دارد ملزم بودن انتخاب روزنامه کثیر الانتشار درج آگهی دعوت شرکت در سهامی خاص است ولی در شرکت مسئولیت محدود همچین الزامی وجود ندارد.
صفر تا صد مراحل ثبت شرکت در 7 مرحله
ما سعی کردیم به زبان ساده نحوه طی کردن کلیه مراحل ثبت شرکت را در 7 گام به شما آموزش دهیم. از این رو پیشنهاد میکنیم این مراحل ساده و در عین حال بسیار مهم را به دقت و با حوصله مطالعه کنید.
مرحله اول – انتخاب نوع شرکت
در نخستین قدم برای ثبت شرکت بایستی ارزیابی های اولیه را برای انتخاب بهترین نوع شرکت برای کسب و کارمان را انجام دهیم. در این مرحله همچنین با توجه به نوع انتخابی شرکت، شرکاء و اعضای شرکت را نیز باید مشخص کنیم.
در واقع اگر شرکتی نیاز داشته باشیم که در مناقصات شرکت کند بایستی نوع سهامی خاص را انتخاب کنیم، در این حالت به 3 نفر اعضا و 2 نفر بازرس نیاز داریم. اما اگر تعداد افراد ما 2 نفر باشن باید به عنوان مثال شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب کنیم.
از این رو اولین مرحله برای ثبت شرکت از حساسیت بالایی برخوردار است. چون یک انتخاب خوب آینده ایی روشن برای کسب و کار ما ایجاد می کند. پیشنهاد میکنیم در اولین قدم خود حتما با کارشناسان حقوقی ما مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
مرحله دوم – انتخاب نام شرکت
در قدم دوم پس از انتخاب نوع شرکت، بایستی برای شرکت خود یک نام انتخاب کنیم، انتخاب نام شرکت نیز قلق های خاص خودش را دارد. این نام بایستی با توجه به شرایط و قوانین مورد نظر اداره ثبت شرکتها حداقل 3 سیلاب داشته و ریشه فارسی داشته باشد تا در نهایت توسط این نهاد تایید شود.
به این نکته نیز توجه کنید که نام شرکت مبحثی کاملا جداگانه نسبت به برند و نام تجاری داری دارد. برخی به اشتباه نام شرکت را بر محصولات و خدمات خود می گذارند در حالی که این نام حمایت معنوی از برند شما ندارد و باید برای حفظ حقوقی کپی رایت نام تجاری خود برای ثبت برند اقدام کنید که در صفحه ایی جداگانه توضیحات کاملی در این خصوص داده ایم.
مرحله سوم – مشخصات و موضوع فعالیت شرکت
در مرحله سوم بایستی کلیه جزئیات شرکت از جمله آدرس، انتخاب سمت اعضای شرکت و همچنین مهمترین بخش آن موضوع فعالیت شرکت تعیین شود. در خصوص موضوع فعالیت باید حتما با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید تا بتوانید بهترین و کامل ترین موضوع را برای شرکت انتخاب کنید.
موضوع فعالیت شرکت محدود مجاز برای انجام فعالیت های شرکت را مشخص می کند. از این رو برای اینکه در آینده بتوانید در تمامی بخش هایی که شرکت تان پتانسیل دارد فعالیت و رشد کنید بهتر است در ابتدا این موضوعات را در اساسنامه شرکت بیاورید.
هرچند در صورتی که قبلا شرکتی داشته اید و موضوع فعالیت آن محدود بوده است می توانید با انجام تغییرات الحاق به موضوع بزنید.
مرحله چهارم – ثبت در سامانه آنلاین ثبت شرکتها
در این گام بعد از مشخص شدن تمامی موارد و جزئیات شرکت، با داشتن مدارک مورد نیاز از جمله تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت، اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه ثبت شرکتها می کنیم. با درج اطلاعات در این سامانه و انتخاب نام منتظر تایید کارشناسان اداره ثبت می مانیم.
پس از تایید و گذشتن از مرحله انتخاب نام شرکت، مشخصات اوراق اصلی شرکت در گام بعدی توضیح داده ایم را درج می کنیم و آگهی پیش نویس ثبتی را دریافت می کنیم.
مرحله پنجم – تنظیم اوراق شرکت
در گام پنجم تمامی موارد فوق را باید در اوراق اصلی شرکت که شامل اساسنامه، شرکتنامه و اظهارنامه هستند تهیه و تنظیم شود. این اوراق باید طبق اصول و قواعد مورد تایید اداره ثبت شرکت ها تنظیم شده و تغییرات غیر استاندارد بدون مشورت با کارشناس حقوق می تواند باعث مردود شدن روند ثبت شرکت شود.
به شما پیشنهاد می کنیم حتما این اوراق را طبق قاعده استاندارد آن تهیه و تنظیم کنید تا از اتلاف وقت، انرژی و هزینه گزاف جلوگیری کنید.
همچنین پس از تهیه و تنظیم این اوراق ، تمامی صفحات در 2 نسخه باید توسط اعضای شرکت به امضا برسند تا یک نسخه آن در اداره ثبت شرکت ها و یک نسخه نزد موسسین شرکت بماند.
مرحله ششم – ارسال مدارک به اداره ثبت
پس از تهیه و تنظیم اوراق ثبتی و همچنین دریافت آگهی پیش نویس ثبتی از سامانه، تمامی مدارک فوق را با پاکت و پوشه مخصوص اداره ثبت شرکتها که می توان از دفاتر پستی تهیه کرد به اداره ثبت شرکت ها ارسال میکنیم و منتظر تایید از طرف اداره ثبت شرکتها می شویم.
مرحله هفتم – گام نهایی و دریافت آگهی
در صورتی که مشخصات، اوراق و کلیه مدارک ارسالی و ثبت شده در سامانه اداره ثبت شرکتها بدون نقص و کامل به دست کارشناسان اداره برسد پس از چند روز در سامانه اداره ثبت پیام مبنی بر ثبت شدن شرکت در این اداره به دست شما خواهد رسید.
برای متوجه شدن این موضوع باید روند ثبت شرکت خود را به طور مداوم در این سامانه پیگیری کنید.
در این مرحله یک پرینت از برگه پیش نویس خود گرفته و توسط وکیل خود آگهی تاسیس شرکت خود را از اداره ثبت شرکتها دریافت خواهید کرد. البته لازم به ذکر است در این مرحله بایستی هزینه های ثبتی خود را در اداره ثبت شخصا یا توسط وکیل خود پرداخت کنید.
در زمان ثبت شرکت چه مدارکی نیاز است؟
ثبت شرکت به مانند تمامی موارد قانونی نیازمند مدارکی است که باید نسبت به تهیه آن اقدام کرد البته باید گفت که بسته به نوع شرکتی که قصد ثبت آن را دارید (مسئولیت محدود، سهامی خاص و…) مدارک متفاوتی نیاز است، البته میتوانید با مشاوره گرفتن از موسسه ثبت ملل در این زمینه کمک بگیرید.
بهترین وکیل ثبت شرکت در تهران
ثبت شرکت یکی از اولین اقدامات در مسیر راه اندازی و شروع یک فعالیت تجاری یا خدماتی است . بهترین وکیل ثبت شرکت در این مسیر می تواند همکاری شایسته ای با بانیان شرکت داشته باشد. مراحل ثبت شرکت کمی خسته کننده و زمان بر است . شما اگر از همان ابتدا امورات خود را به وکیل ثبت شرکت احاله کنید تا پایان کار، گام به گام همراه تان خواهد بود.
در صورتی که افراد شرایط اولیه را داشته باشند می توانند شرکت خود را به ثبت برسانند. برابر قانون همه افراد می توانند در صورت تمایل اقدام به ثبت شرکت نمایند. البته در مورد هر شرکت شرایط خاصی وجود دارد. بنابراین باید پیش از تأسیس شرکت، مواردی نظیر:
نوع نیازها،
میزان سرمایه،
آورده شرکاء،
تعداد شرکاء
اهداف
را در نظر گرفت و سپس اقدام به ثبت نوع خاصی از شرکت نمود. البته این کارها بهتر است از طرف وکیل ثبت شرکت پیگیری شود.
مراحل ثبت شرکت توسط وکیل ثبت شرکت
مراحل ثبت شرکت، کار نسبتاً خسته کننده و سیستماتیکی است که انجام آن از حوصله بیشتر افراد خارج است. برای آنکه یک شرکت به ثبت برسد باید اقداماتی را انجام داد. این اقدامات توسط بهترین وکیل ثبت شرکت قابل انجام و پیگیری است. ثبت شرکت و مؤسسه توسط وکیل ثبت شرکت در نهایت دقت و وسواس انجام می پذیرد تا از دوباره کاری اجتناب شود.
مراحل ثبت شرکت در وادی امرمسئله پیچیده ای به نظر نمی رسد. اما باید توجه نمود که مراحل ثبت شرکت، خیلی هم ساده نیست. یعنی باید دقیق و حساب شده انجام گیرد.
ثبت تغییرات در شرکت ها نیز خود پروسه دیگری است که نیازمند دقت نظر است. بدیهی است هر گونه کم توجهی می تواند تا مدتها وقت متقاضیان را به هدر دهد. حتی شاید مجبور شوند برای چند بار به پله اول بازگردند و دوباره اقدامات را از اول آغاز کنند.
در صورتی که کار شما توسط وکیل ثبت شرکت دنبال شود از همان ابتدا اقدامات به صورت کاملاً تخصصی انجام خواهد گرفت. بدیهی است وکیل ثبت شرکت، فعالیت شما را در زمان مدیریت شده ای هدایت خواهد نمود. از اتلاف بیهوده وقت و انرژی شما خواهد کاست. و شما را از درگیر شدن در امور بیهوده نجات خواهد داد.
امروزه به دلیل مشغله بسیار زیاد بانیان ثبت شرکت، بهتر است آنان به کارهای اساسی تر خود برسند. لذا بهترین کار، احاله کردن امور ثبت برند و یا تأسیس شرکت به بهترین وکیل ثبت شرکت و یا افراد خبره و با تجربه خواهد بود. در هر حال برای ثبت شرکت بهتر است چند مورد مد نظر قرار گیرد.
نکات مورد توجه وکیل ثبت شرکت در هنگام ثبت
تمایل و قصد تأسیس شرکت
اهلیت شخص یا اشخاصی که می خواهند شرکت را ثبت نمایند
معلوم بودن موضوع فعالیت
قانونی بودن فعالیت
مشخص بودن هدف شرکت
شرایط اختصاصی ثبت شرکت
وجود شرکاء،
مشارکت شرکاء،
آورده و سرمایه گذاری شرکاء،
فعالیت شرکت مربوط به معاملات تجاری باشد،
نحوه تقسیم سود و زیان
ویژگی های نام شرکت
نام شرکت باید نام خاص باشد.
قبلاً مورد استفاده قرار نگرفته باشد
لاتین نباشد.
باید حداقل 3 نام را انتخاب نمود.
نام شرکت نباید اسم شهرها، کشورها، و… باشد.
از اسامی شعرا، کاشفان، دانشمندان عصر استفاده نشود.
مغایر با شئونات اسلامی نباشد.
اطلاعات بیشتر در هنگام ثبت شرکت
اگر وکیل ثبت شرکت اقدامات شما را پیگیری نماید می تواند در بهترین زمان کار شما را به سامان برساند. با این حال اگر شما بخواهید خودتان راساً امورات را دنبال نمایید لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:
اول آنکه در مورد نام شرکت این کار فقط در تهران انجام می شود.
بعد از انتخاب نام، کارشناس اداره ثبت شرکت ها پیش نویس آگهی ثبت شرکت را تهیه می کند.
پیش نویس تحویل متقاضی می شود.
برای هزینه مربوط به آگهی نمایندگی روابط عمومی مسئولیت این کار را بر عهده دارد.
در صورت نیاز به کسب مجوز، کارشناس اداره ثبت استعلام لازم را انجام می دهد.
مبالغ حق ثبت و آگهی باید واریز شود
سپس مدارک به واحد ثبت تأسیس و تغییرات تحویل می شود.
یک نسخه از آگهی به واحد روابط عمومی و یک نسخه به روزنامه رسمی تحویل داده می شود.
بعد از یک ماه از تاریخ ثبت شرکت، باید خلاصه شرکتنامه و منضمات آن، در روزنامه رسمی و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت با هزینه متقاضی منتشر شود.
اظهارنامه ثبت شرکت از اوراق بهادار بوده که باید از اداره ثبت شرکتها تهیه شود. برای دریافت اظهارنامه مورد نظر باید تقاضانامهای دایر بر قصد تأسیس شرکت، تنظیم شود.
ویژگی شرکت نامه
شرکتنامه باید به صورت رسمی باشد.
شرکتنامه نیز حاوی اطلاعات مذکور در فرم تقاضانامه است.
به موجب ماده 5 قانون طرح اصلاحی آییننامه ثبت شرکتها مصوب شهریور ماه 1340، اداره ثبت شرکتها در تهران و دوایر ثبت شرکتها در شهرستانها، در ثبت شرکتنامه، قائممقام دفترخانههای اسناد رسمی هستند. از این رو برای تنظیم شرکتنامه رسمی، نیاز به مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی نیست.
نکات قابل درج در صورتجلسه
تنظیم صورتجلسه نیز از اقداماتی است که وکیل ثبت شرکت به خوبی از نحوه تکمیل آن آگاه است. هر گونه اشتباه در این زمینه کار شما را با وقفه مواجه خواهد ساخت. نکاتی که لازم است در صورتجلسه رعایت شود عبارت است از:
زمان تشکیل جلسه،
تصریح به اینکه اساسنامه،اظهارنامه و شرکتنامه به تصویب و امضای کلیه شرکای شرکت رسیده است؛
تعیین و تصریح اعضای هیأت مدیره و مدت مدیریت آنها،
تعیین دارندگان حق امضای اسناد تعهدآور شرکت،
تصریح به اینکه اعضای مدیر با امضای صورتجلسه مذکور، قبول سمت مینمایند؛
تصریح به مبلغ سرمایه شرکت و پرداخت آن از طرف کلیه شرکا و تحویل آن توسط مدیرعامل و اقرار مدیرعامل به وصول سرمایه شرکت،
مشخص نمودن یک نفر جهت انجام کارهای لازم برای ثبت شرکت.
شما نیاز نیست کار خاصی انجام دهید.
تکمیل اظهارنامه توسط وکیل ثبت شرکت
یکی از اقدامات مهم در هنگام ثبت شرکت، موضوع اظهارنامه ثبت شرکت است. این کار چنانچه از سوی بهترین وکیل ثبت شرکت انجام پذیرد مشکلی نیست. اما در صورتی که شما می خواهید کار را دنبال نمایید همین قدر بدانید اظهارنامه ثبت شرکت فرم آماده ای است که در هنگام ثبت شرکت تکمیل می شود. در این فرم نام شرکت، هویت کامل موسسین ، موضوع شرکت و …. قید می گردد. در ذیل نمونه اظهارنامه برای مشاهده علاقه مندان آمده است.